lördag 13 december 2014

Min personliga resa från Bsk till Lärare i förskolan


I veckans #fskchatt diskuterade vi professionella relationer i förskolan, jag lyckades då reta upp en anonym twittrare genom att skriva toppen! Jag valde medvetet att inte låta mig provoceras vilket tydligen provocerade än mer…

Vad var det då med mitt Toppen som kunde provocera?

Jag svarade toppen på ett inlägg som beskrev personalsammansättningen på en avdelning… de var tre fsk lärare på en avdelning för yngre barn. Varför upplevde jag då att det var toppen att vara tre fsk lärare?  För det första tolkar jag det som att förskolan har en hög andel fsk lärare, för det andra hade jag gärna arbetat på en avdelning med enbart fsk lärare. Betyder detta att jag ser ner på Bsk?

NEJ det gör det inte, jag har arbetat som Bsk i nästan hela mitt arbetsliv (blev lärare hösten 2013) och har en stor respekt för Bsk, jag är fortfarande bsk i hjärtat skillnaden nu är att jag har ännu en profession, den som lärare.

För många år sedan, långt innan jag började plugga läste jag om en Bsk som nyligen vidareutbildat sig till fsk lärare, hen sa att hen tidigare inte insett vilken skillnad utbildningen till fsk lärare utgjorde, men att hen nu själv fått uppleva den… Detta gjorde mig väldigt upprör då på den tiden… hur kunde hen uttala sig på detta sätt, usch och fy…

Sen började jag själv plugga på universitetet och insåg att det fanns så mycket jag ville lära mig mer om, fördjupa mig i och på så sätt hamnade jag på en Lärarutbildning i Växjö. Denna utbildning gavs på distans och på halvfart till verksamma pedagoger med minst 3 års arbetslivserfarenhet. Jag ä så glad att jag fått möjlighet att gå denna distansutbildning, teori och praktik kunde förenas på ett tydligt sätt omgående! Dessa år av utbildning gav mig fördjupade kunskaper, nya insikter och ett yrkesspråk med utökad förståelse. Jag fick en ny syn på förskolan som verksamhet. Jag ser idag saker på ett annat sätt och jag SER också lärandet på ett annat sätt, det blir mer synligt för mig.

Jag upplever nu denna skillnad som hen gjorde, då för många år sedan… jag trodde inte att det skulle ske men det gjorde det.

Det betyder fortfarande inte att jag ser ner på någon annan, jag bara formulerar min upplevelse. Jag upplever att jag kan dela detta med andra fsk lärare, det finns även bsk som jag kan dela detta med men med en skillnad, vi delar inte samma teoretiska djup. Vilket leder till att vi inte alltid delar samma förståelse, eller ger samma mening till ett fenomen, en situation eller ett lärandetillfälle. Därför hade jag gärna arbetat med enbart fsk lärare.

Jag arbetar idag i ett arbetslag med både fsk lärare och bsk och trivs mycket bra med det, vi har givande diskussioner och en väl fungerande verksamhet.

 Vi arbetar tillsammans i förskolan och behöver inte ha taggarna utåt mot varandra, vi måste få diskutera utan att hamna i samma tröttande diskussion FSKL vs BSK.  Jag menar att vi måste få uttrycka de skillnader som finns utan att känna att vi nedvärderar någon annan.

Jag vill med denna text synliggöra mina upplevelser INTE på något sätt ställa människor mot varandra.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar