I veckans
#fskchatt diskuterade vi professionella relationer i förskolan, jag lyckades då
reta upp en anonym twittrare genom att skriva toppen! Jag valde medvetet att
inte låta mig provoceras vilket tydligen provocerade än mer…
Vad var det
då med mitt Toppen som kunde provocera?
Jag svarade
toppen på ett inlägg som beskrev personalsammansättningen på en avdelning… de
var tre fsk lärare på en avdelning för yngre barn. Varför upplevde jag då att
det var toppen att vara tre fsk lärare?
För det första tolkar jag det som att förskolan har en hög andel fsk
lärare, för det andra hade jag gärna arbetat på en avdelning med enbart fsk
lärare. Betyder detta att jag ser ner på Bsk?
NEJ det gör
det inte, jag har arbetat som Bsk i nästan hela mitt arbetsliv (blev lärare
hösten 2013) och har en stor respekt för Bsk, jag är fortfarande bsk i hjärtat
skillnaden nu är att jag har ännu en profession, den som lärare.
För många år
sedan, långt innan jag började plugga läste jag om en Bsk som nyligen
vidareutbildat sig till fsk lärare, hen sa att hen tidigare inte insett vilken
skillnad utbildningen till fsk lärare utgjorde, men att hen nu själv fått
uppleva den… Detta gjorde mig väldigt upprör då på den tiden… hur kunde hen
uttala sig på detta sätt, usch och fy…
Sen började
jag själv plugga på universitetet och insåg att det fanns så mycket jag ville
lära mig mer om, fördjupa mig i och på så sätt hamnade jag på en
Lärarutbildning i Växjö. Denna utbildning gavs på distans och på halvfart till
verksamma pedagoger med minst 3 års arbetslivserfarenhet. Jag ä så glad att jag
fått möjlighet att gå denna distansutbildning, teori och praktik kunde förenas
på ett tydligt sätt omgående! Dessa år av utbildning gav mig fördjupade
kunskaper, nya insikter och ett yrkesspråk med utökad förståelse. Jag fick en
ny syn på förskolan som verksamhet. Jag ser idag saker på ett annat sätt och
jag SER också lärandet på ett annat sätt, det blir mer synligt för mig.
Jag upplever
nu denna skillnad som hen gjorde, då för många år sedan… jag trodde inte att
det skulle ske men det gjorde det.
Det betyder
fortfarande inte att jag ser ner på någon annan, jag bara formulerar min
upplevelse. Jag upplever att jag kan dela detta med andra fsk lärare, det finns
även bsk som jag kan dela detta med men med en skillnad, vi delar inte samma
teoretiska djup. Vilket leder till att vi inte alltid delar samma förståelse,
eller ger samma mening till ett fenomen, en situation eller ett lärandetillfälle.
Därför hade jag gärna arbetat med enbart fsk lärare.
Jag arbetar
idag i ett arbetslag med både fsk lärare och bsk och trivs mycket bra med det,
vi har givande diskussioner och en väl fungerande verksamhet.
Vi arbetar tillsammans i förskolan och behöver
inte ha taggarna utåt mot varandra, vi måste få diskutera utan att hamna i
samma tröttande diskussion FSKL vs BSK.
Jag menar att vi måste få uttrycka de skillnader som finns utan att
känna att vi nedvärderar någon annan.
Jag vill med
denna text synliggöra mina upplevelser INTE på något sätt ställa människor mot
varandra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar