lördag 28 februari 2015

En Tvärsnittsstudie som förenar arbetets och studiernas intresseområden

Barns tidiga lärande

en tvärsnittsstudie om förskolan som miljö för barns lärande Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson & Eva Johansson (red) 2009  http://hdl.handle.net/2077/20404

Denna Tvärsnittsstudie är mycket intressant läsning för mig både i mitt arbete som lärare i förskolan och som magisterstudent i matematikdidaktik

Doverborg & Pramling Samuelsson  bidrar med delstudien Grundläggande Matematik. Där skriver de fram sin syn på grundläggande matematik 

  Matematik finns runt omkring oss även om vi inte alltid tänker på att vissa ord, begrepp och händelser är matematik. Det finns lärare och föräldrar som anser att matematik i första hand är att räkna, men vi menar att matematik är mycket mer, såsom tal-, form- tids- och rumsuppfattning. Utifrån detta hävdar vi att den grundläggande matematiken redan finns i de allra yngsta barnens vardag. (2009:127)

Denna skrivning beskriver mycket av det som fick mig att göra upp med mina matematiska demoner, insikten att matematiken finns runt omkring oss och är så mycket mer än siffror, tal, uträkningar och det där jag aldrig lyckades till fullo greppa under min skolgång...

I studiens diskussion finns även en skrivning om Pedagogisk medvetenhet som tilltalar mig

 Det sätt på vilket lärarna angriper ett innehåll handlar ytterst om pedagogisk medvetenhet – den syn läraren har på kunskap och vad hon/han anser vara viktigt för barn att lära. Ju mer medvetna lärarna är om detta, desto tydligare val kommer de att kunna göra när det gäller förskolans innehåll och hur de arbetar med detta.(2009:244)

För mig inbegriper pedagogisk medvetenhet även kunskap om läroplanens intentioner och mål, ämneskunskaper så att jag som lärare uppmärksammar alltså "ser och hör" när barn uttrycker intresse för något specifikt. En lyhördhet för barnens uttryckssätt, intressen, kunskapande ja helt enkelt ett genuint intresse för barnens möte med omvärlden. 

Det är alltid barnet som är utgångspunkten! 

Jag ber om ursäkt för de olika typsnitten, jag skriver på paddan och får inte riktigt ordning på det...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar