tisdag 15 april 2014

Reflektioner

Detta inlägget handlar helt om förskolan så ni som inte är intresserade av det kan sluta läsa nu...

Läste i tidningen Förskolan om förskolan som verkar leka hela dagarna, toppen tänker jag det är ju vår grundtanke också att leken ska få tid och möjlighet, allt finns i leken osv...

Men sen läser jag barnperspektiv och barnsperspektiv  en delvis mycket intressant bok som bl.a. Tar upp utvecklingspedagogik. Den berör även lekens makt och uteslutnings funktioner...

Idag läste jag även om digitala barn och Martinas funderingar om huruvida skolan  sen tar vara på den digitala kompetens förskolan har gett dem...

Nu händer det grejer i mitt huvud, tankarna snurrar och jag börjar grubbla...

 Å ena sidan vill jag ge barnen möjlighet att leka leka leka allt finns i leken och jag älskar att jobba så MEN om barnen leker leker leker hur blir det för dem i skolan då? Är de förberedda för den då? Har vi givit dem det som de behöver för att lyckas skolan? 
Detta får ses i perspektivet vad vill skolan att de ska kunna när de kommer... Säkert olika men något utifrån min erfarenhet... Sitta tillsammans och lyssna, lyssna på vuxna och andra barn, göra vad som önskas och förutsätts i situationen tex ta dig från A till B utan att börja med något annat, hålla en penna och klippa med sax, gå på toaletten själv, knyta skor....

Om barnen "sluppit" samlingar i förskolan där de fått möjlighet att utveckla sin förmåga att lyssna på andra, att delge sina egna tankar och funderingar, jobbat med något specifikt tillsammans med andra, har vi då gett dem schyssta förutsättningar? 

Men å andra sidan igen, förskolan ger barnen så mycket kunskaper som skolan sen  struntar i... Ska vi kanske arbeta med lek lek lek och låta skolan arbeta in sina egna rutiner...

Jag kör någon mix nu, utifrån läroplanens intentioner försöker jag mixa låååånga lekpass med strukturerat tillsammans arbete där alla barn ges möjlighet att utveckla förmågor inom alla  läroplanens områden utifrån ett tema och olika projekt.

Men å ena sidan och andra sidan fortsätter brottas i mitt huvud...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar