måndag 13 april 2015

Bygg och konstruktion i förskolan

Idag har jag haft bygg och konstruktions fokus på jobbet, jag har observerat TITTAT OCH LYSSNAT, reflekterat, utmanat och dokumenterat. Jag har varit aktiv medbyggare, aktiv lyssnare, aktiv tittare och aktivt valt att backa... Både inne och ute 

Boken Bygg och konstruktion i förskolan 
http://shop.lararforlaget.se/14-bygg-och-konstruktion-i-forskolan-9789197659819.html

Förändrade min syn på bygglek från första gången jag läste den, har du inte redan läst den så gör det bums...

En av de saker som jag först tog till mig, var material användningen i byggen. Tillräckligt med material, varierat material och material som FÅR kombineras.

Pedagogens förhållningssätt till byggen, till materialet och dess användning är värt att reflektera flera rundor. Jag fick chans idag igen att reflektera ett varv ang min egen roll och mitt förhållningssätt. 
Jag backade, avvaktade och funderade en stund och tur var det för då hände plötsligt nya saker... 

Flera av byggena finns dokumenterade på förskolans instagram sjumilaskogens_forskola man kan även söka på #sjumila 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar