Viktigt för både barn och vuxna ! Sedan #barnsröster har jag funderat över förskolans reflektion med barnen, hur den blir äkta och inte "vi säger vad de vill ha" ... ( reflektions varianten av Gissa vad fröken tänker på ...). På Twitter fick jag de bra tipsen låt barnen berätta, ställ inte färdiga frågor, låt barnen berätta för någon som inte var med.
I min egen praktik samlar jag dokumentationer för att senare reflektera tillsammans med barnen, men det är inte så ofta som tiden finns till det... Barnen har inte tid med mig.... Jag försöker verkligen att hitta bra tillfällen, jag försöker verkligen hitta en bra stund där jag tror att jag inte stör, jag frågar om de har tid och möjlighet att ge mig någon minut, ibland lyckas jag och vi får till det på ett bra sätt. Men oftare stör jag iallafall, de har inte tid, eller så ger de mig vad de tror jag vill ha... Hur hittar vi de naturliga reflektionsstunderna?
Då jag reflekterat kring mitt störande av barn i jakt på reflektion och samtal kring dokumentationerna, bestämde jag mig för att backa, jag sätter in dokumentationen i barnets pärm direkt i stället. Eftersom barnens pärmar är framme och tillgängliga vid en soffa så används de ofta spontant av barnen. Så nu vill jag se vad som händer när jag gör så här istället...
Jag kom i förmiddags ut i korridoren och får se tre barn i olika åldrar sitta och prata kring sina pärmar och dokumentationer. De utbyter tankar, minnen och funderingar... Titta Jenny titta vad jag hade...
Likaså i eftermiddags satt ett barn med pärmen, jag bjöd in mig lite trevande och fick en berättelse kring bilderna, jag kunde oxå bjuda barnet på ett minne, Varför hade jag den så där? Jo vet du när ni gjorde detta, ville du ha den för det hade de äldre flickorna, men de syns inte på bilden med de stod där vid sidan....
SOM VANLIGT BARNEN VISAR VÄGEN om jag bara backar, tittar och lyssnar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar